fbpx

Warning: file_get_contents(https://www.puhtaastikotimainen.fi/wp-content/themes/sst-wp-bs/gallerySlickIntegration.html): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /var/www/html/wp-content/themes/sst-wp-bs/page.php on line 131

Hyvin koostettu kasvisruokavalio

Ruokavalio voi olla terveellinen ja täysipainoinen ilman eläinkunnan tuotteitakin. Kasvikunnasta löytyy loistavia proteiininlähteitä kuten palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet ja monet muut.

Kasvisruokavalion energiaravintoaineet

Hiilihydraatit

  • Vihannekset, juurekset (peruna mukaan lukien), marjat, hedelmät ja viljavalmisteet sisältävät runsaasti hiilihydraatteja.
  • Hiilihydraatit ovat kasvisruoan pääasiallinen energianlähde.
  • Kasvissyöjät saavat yleensä riittävästi hiilihydraatteja ja kuituja, vegaaniruokavaliossa hiilihydraattien saanti erityisen korostunut.

Rasvat

  • Rasvat ovat tärkeä energianlähde ja välttämätön osa toimivaa ja tasapainoista ruokavaliota.
  • Rasvahapoista linoli- ja linoleenihappo toimivat myös suojaravintoaineina. Ne täytyy saada ravinnosta valmiina (mm. kasviöljyistä).
  • Kasvikunnan tuotteet eivät juuri sisällä rasvaa lukuun ottamatta avokadoa, siemeniä, pähkinöitä, kasviöljyjä ja kookosrasvaa.
  • Rasvoista kasviöljyt ovat terveyden ylläpitämisen ja sairauksien ehkäisemisen kannalta suositeltavia.
  • Lakto(-ovo)vegetaarinen ruoka sisältää kasvirasvojen lisäksi eläinrasvoja, joita saadaan maitovalmisteista.
  • Vegaaniruokavalio sisältää vain kasvirasvaa, eikä lainkaan kolesterolia.

Proteiinit

  • Proteiinit ovat ensisijaisesti suojaravintoaineita.
  • Elimistö voi käyttää ravinnon tai tarvittaessa jopa kudostenkin proteiineja energianlähteenä, mikäli hiilihydraateista ja rasvoista ei saada tarpeeksi energiaa.
  • Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista osa pitää saada ravinnosta valmiina. Lihassa, kalassa, maidossa ja munissa on kaikkia ihmisen elimistölle välttämättömiä aminohappoja.
  • Yhdistelemällä sopivasti eri kasviproteiinin lähteitä, erityisesti viljavalmisteita ja palkokasveja, saadaan lopputulokseksi hyvänlaatuinen proteiiniseos.
  • Lakto(-ovo)vegetaarisessa ruokavaliossa hyvälaatuinen proteiini saadaan suoraan maitovalmisteista ja munista.