Syö hyvin, voi hyvin

Ruokavalio, joka sisältää paljon vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä, helpottaa useiden tutkimusten mukaan terveyden ylläpitämistä ja pienentää riskiä sairastua moniin kroonisiin sairauksiin.

Kasvisten runsas käyttö muun muassa

  • ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia ja edesauttaa niiden hoitamista
  • alentaa verenpainetta
  • tekee painonhallinnan helpommaksi
  • vähentää aikuisiän diabeteksen riskiä
  • auttaa pitämään veren kolesterolitason normaalina
  • edesauttaa suoliston toimintaa
  • pienentää riskiä sairastua tiettyihin syöpätyyppeihin, mm. paksunsuolen syöpään, mahasyöpään ja keuhkosyöpään – runsas kasvisten käyttö saattaa suojata myös rintasyövältä
  • parantaa elimistön puolustuskykyä.

Kasvikset vaikuttavat terveyteen monella eri tavalla. Ne voivat vaikuttaa

  • elimistön entsyymitoimintojen säätelyyn
  • solukalvojen tarrautumiseen tai niiden hapettumisherkkyyteen
  • kolesteroliaineenvaihduntaan
  • verenpaineeseen.

Lisäksi kasvikset

  • parantavat vastustuskykyä
  • sisältävät antibioottien kaltaisia vaikutusmekanismeja
  • sitovat itseensä ravinnossa esiintyviä haitallisia yhdisteitä ja ehkäisevät niiden imeytymistä.

Kaikkien kasvisten sisältämien aineiden vaikutusta ihmisen fysiologiaan ja tiettyjen sairauksien riskin vähentämiseen ei täysin tunneta. Suojaavat vaikutukset saattavat johtua monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta.

Parhaan hyödyn kasviksista saa, kun syö päivittäin runsaasti erilaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä osana monipuolista ruokavaliota.