Hyvin koostettu kasvisruokavalio

Ruokavalio voi olla terveellinen ja täysipainoinen ilman eläinkunnan tuotteitakin. Kasvikunnasta löytyy loistavia proteiininlähteitä kuten palkokasvit, siemenet, pähkinät, soijavalmisteet ja monet muut.

Kasvisruokavalion energiaravintoaineet

Hiilihydraatit

  • Vihannekset, juurekset (peruna mukaan lukien), marjat, hedelmät ja viljavalmisteet sisältävät runsaasti hiilihydraatteja.
  • Hiilihydraatit ovat kasvisruoan pääasiallinen energianlähde.
  • Kasvissyöjät saavat yleensä riittävästi hiilihydraatteja ja kuituja, vegaaniruokavaliossa hiilihydraattien saanti erityisen korostunut.

Rasvat

  • Rasvat ovat tärkeä energianlähde ja välttämätön osa toimivaa ja tasapainoista ruokavaliota.
  • Rasvahapoista linoli- ja linoleenihappo toimivat myös suojaravintoaineina. Ne täytyy saada ravinnosta valmiina (mm. kasviöljyistä).
  • Kasvikunnan tuotteet eivät juuri sisällä rasvaa lukuun ottamatta avokadoa, siemeniä, pähkinöitä, kasviöljyjä ja kookosrasvaa.
  • Rasvoista kasviöljyt ovat terveyden ylläpitämisen ja sairauksien ehkäisemisen kannalta suositeltavia.
  • Lakto(-ovo)vegetaarinen ruoka sisältää kasvirasvojen lisäksi eläinrasvoja, joita saadaan maitovalmisteista.
  • Vegaaniruokavalio sisältää vain kasvirasvaa, eikä lainkaan kolesterolia.

Proteiinit

  • Proteiinit ovat ensisijaisesti suojaravintoaineita.
  • Elimistö voi käyttää ravinnon tai tarvittaessa jopa kudostenkin proteiineja energianlähteenä, mikäli hiilihydraateista ja rasvoista ei saada tarpeeksi energiaa.
  • Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista osa pitää saada ravinnosta valmiina. Lihassa, kalassa, maidossa ja munissa on kaikkia ihmisen elimistölle välttämättömiä aminohappoja.
  • Yhdistelemällä sopivasti eri kasviproteiinin lähteitä, erityisesti viljavalmisteita ja palkokasveja, saadaan lopputulokseksi hyvänlaatuinen proteiiniseos.
  • Lakto(-ovo)vegetaarisessa ruokavaliossa hyvälaatuinen proteiini saadaan suoraan maitovalmisteista ja munista.