Hyvä ruoka – mitä se on?

Hyvä ruoka on maukasta, monipuolista ja värikästä. Se on tavallista perusruokaa, josta saa riittävästi välttämättömiä suojaravintoaineita.

Pidäthän mielessä, että

  • ruokavalio on kokonaisuus, ei yksittäisten ravintoaineiden saannin tarkkaileminen
  • syömisen kohtuullisuus ja riittävä liikunnan määrä pitävät painosi kohdallaan ja mielen virkeänä
  • ruokavalion monipuolisuus on tärkeää riittävän ravintoaineiden saannin turvaamiseksi
  • sopiva ruuan määrä kannattaa suhteuttaa energian tarpeeseen
  • ruokavaliolla on vaikutus moniin sairauksiin.

Tutkimuksissa on todettu, että riittävä täysjyväviljavalmisteiden ja kasviksien syöminen sekä kovien rasvojen käytön vähentäminen ehkäisevät tehokkaasti syöpään ja sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen riskiä.

Kasvikset (eli vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät) sisältävät

  • energiaansa nähden runsaasti elimistön toiminnan, kasvun ja hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä suojaravintoaineita (vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ja kuituja) sekä antioksidantteja ja flavonoideja
  • aromi- ja väriaineita, jotka vaikuttavat ruoan makuun, tuoksuun ja näyttävyyteen
  • vähän energiaa ja merkityksettömiä määriä rasvaa
  • eivät lainkaan kolesterolia.

Tarjoa erivärisiä kasviksia sekä tuoreena että kypsennettynä, sillä kasvikset sisältävät erilaisia hyödyllisiä yhdisteitä. Kun ruokavalio sisältää monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä, ei ylimääräisiä vitamiini- ja kivennäisainevalmisteita tarvita.

Suositeltava kasvisten määrä

Kansainvälisten suositusten mukaan vihannesten, marjojen, hedelmien sekä palkokasvien suositeltava päiväannosmäärä on 400–800 grammaa. Suomessa kasvisten kulutus on lisääntynyt tasaisesti viime vuosina, mutta edelleen meillä syödään vähemmän kasviksia kuin esimerkiksi Etelä- ja Keski-Euroopassa.